Al meer dan 25 jaar voorzien wij bedrijven van CRM systemen. Voorheen maakten we gebruik van ons eigen pakket INTRAC, maar na verloop van tijd zijn we overgestapt op Microsoft Dynamics CRM, het systeem dat we vandaag de dag nog steeds gebruiken. In de afgelopen 25 jaar hebben we meer dan 500 projecten gedaan, stuk voor stuk met een eigen dynamiek en specifieke aandachtspunten. Maar wat is nu het geheim achter een succesvolle CRM implementatie? Met onze ervaring van de afgelopen jaren hebben we de volgende 7 aandachtspunten op een rijtje gezet:
In dit artikel:
1. Durf te veranderen
Heeft u uw twijfels bij de efficiëntie van huidige werkprocessen? Dan is dit misschien een moment om op Microsoft CRM over te stappen. Dit kan namelijk een aanzet zijn om processen anders in te richten en zodoende te verbeteren. Ben niet bang voor vernieuwing en laat een Microsoft CRM project een echt innovatieproject zijn.
2. Geef de mensen die het project uitvoeren beslissingsbevoegdheid
Het is belangrijk dat de uitvoerende mensen tijdens hun overlegsessies besluiten kunnen nemen over hoe de applicatie eruit moet komen zien en dat zij niet voor elke beslissing toestemming hoeven vragen. Op deze manier zorgt u ervoor dat het project lean and mean kan worden uitgevoerd.
3. Sta niet versteld van de snelheid waarmee een project kan worden uitgevoerd
Microsoft CRM is vrij simpel aan te passen waardoor een uitrol of implementatie vaak in weken gebeurt in plaats van maanden. Zorg dat uw medewerkers hier op voorbereid zijn en leg trainingen daarom op tijd vast.
4. Houd altijd de klant in gedachten bij het maken van beslissingen over de inrichting
Microsoft CRM moet gebruikers (de medewerkers van een bedrijf) ondersteunen in hun interactie met klanten. De vraag is dus wat klanten willen en hoe Microsoft CRM hierin kan ondersteunen. Wanneer het systeem ingericht wordt, moet de klant dus centraal staan en niet de interne organisatie.
5. Focus op de regel, niet op de uitzondering
In een werkproces komen bepaalde handelingen meer voor dan anderen. Wanneer u het hebt over de inrichting is het dus belangrijk dat de meeste aandacht uitgaat naar hoe een applicatie in de meeste gevallen gebruikt zal worden. Uitzonderingsgevallen moeten niet de hoogste prioriteit hebben.
6. Wees terughoudend met maatwerk
Microsoft CRM is een heel veelzijdige applicatie waar veel maatwerk in verwerkt kan worden. Wij raden u echter aan hier terughoudend mee te zijn en niet te veel af te wijken van het standaard systeem. Er is namelijk niet voor niets gekozen voor een oplossing waarin best practices van honderdduizenden implementaties wereldwijd zijn verwerkt.
7. Begin op tijd met het schoonmaken van data
Om een migratie tijdens een Microsoft CRM project goed te laten verlopen, is het belangrijk dat data schoon en bijgewerkt zijn. Dit kan alleen worden gedaan door het bedrijf zelf. Begin daar dus in een vroeg stadium mee.
Meer weten?
Wilt u meer weten over Microsoft Dynamics CRM en de mogelijkheden die het systeem kan bieden voor uw bedrijf? Of heeft u vragen over de implementatie? Neem gerust contact met ons op.