CRM staat voor Customer Relationship Management. Dit houdt in dat CRM een systeem is voor het overzichtelijk beheren van klantgegevens. Hierbij kunt u denken aan algemene gegevens van klanten, maar ook aan contactmomenten, waarover het contact is gegaan, of er een actie uit is voortgekomen, etc. Eigenlijk gaat het om alles wat er nodig is om een klant efficiënt van dienst te kunnen zijn en hierdoor de verkoopkansen te vergroten.
In dit artikel:
Het maximale eruit halen
We hebben het allemaal druk, een herkenbaar thema binnen de meeste bedrijven. Om deze reden proberen we het maximale uit de beperkte tijd en middelen te halen. We stellen onszelf daarom geregeld vragen als “Richten we ons op de juiste verkoopkansen?”, “Ken ik mijn klanten beter dan de concurrentie hen kent?”, “Wie zijn onze meest rendabele klanten?” en “Hoe kan mijn salesteam beter werken onderweg?”. Het is voor veel bedrijven tegenwoordig een grote uitdaging om binnen de kostbare tijd alle bedrijfskansen zoveel mogelijk te benutten. Salesteams moeten weten of ze zich richten op de juiste verkoopkansen met het meeste potentieel. Ze moeten weten of ze hun salespijplijn effectief beheren en of iedereen binnen het team de juiste tools heeft om zijn werk te doen, of dat nu onderweg of op kantoor is. Het beheer van verkoopkansen is daarom voor moderne organisaties erg belangrijk. Bedrijven willen minder complexiteit, zodat kansen maximaal kunnen worden verzilverd. Ze willen een professionele klantenservice bieden en groeien als bedrijf. CRM is hier het juiste hulpmiddel voor.
CRM voor uw bedrijf
Vaak wordt er gedacht dat CRM erg ingewikkeld is en dat het juist alleen voor grote bedrijven een toegevoegde waarde is. Het tegendeel is echter waar: CRM hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn en biedt zowel voor kleine als grote bedrijven vele voordelen. Hieronder sommen we er enkele voor u op:
- CRM verbetert de kwaliteit van de sales forecast;
- Het verbetert de samenwerking en klantinzicht;
- Dankzij CRM kan er snel op nieuwe leads gereageerd worden;
- Er wordt gebouwd aan lange termijn relaties;
- De relatie met de klant verbetert;
- U krijgt beter inzicht waardoor er weloverwogen beslissingen genomen kunnen worden.
Meer weten?
Wilt u meer weten over CRM en de mogelijkheden die het systeem kan bieden voor uw bedrijf? Neem dan contact met ons op.